Door de bank genomen… (een ervaring in Klantfocus)

Afgelopen week op zoek naar een nieuwe bank. Helaas werden enkele vermoedens waarheid omtrent verkooptechnieken. Als eerste online gekeken. Wat is er zoal? Keuze genoeg, maar ‘what you on picture see’ is niet ‘what you get’. Je wilt ook geen uur rijden. Om nu 3 banken online te bestellen en er 2 terug te sturen was denk ik toch niet gelukt. Je wilt toch voelen, erop zitten, ruiken en ervaren. Ook was er een kans dat we een paar vragen zou hebben, dus een vriendelijke en hulpvaardige medewerker was wel gewenst. Dus toch maar een paar zaken bezoeken. We kozen bewust voor de grote blauwe doos en Seats & Sofa. Ikea omdat het vertrouwd is, je rustig rond kan kijken, er niemand in je nek hijgt. De ander omdat de advertenties altijd zo ongeloofwaardig ogen dat je er wel naartoe moet om het ongelijk te bekijken. Al had ik mijn bedenkingen bij de laatste omdat de stijl van verkopen mij, uit eerdere bezoeken, persoonlijk niet aanstond. Maar een mens (en aanpak) kan veranderen.

Als eerste Ikea, tevens gezellig hapje. We keken rustig rond in een woonomgeving, konden wat zitten, als we vragen hadden konden we die stellen aan het goed zichtbare personeel. Geen opdringerigheid, prima. We kregen nog een paar staaltjes mee met de kleuren en stof van onze keuze. Om te kijken of het bij de rest van het interieur paste. Was ook prettig en gewenst. Het model dat voldeed aan onze wensen, bestond. We hoefden geen overhaaste beslissingen te nemen, het was geen laatste model, we werden niet gesommeerd nu te beslissen en verlieten met een goed gevoel de afdeling en Ikea.

Als tweede Seats & Sofa, in de buurt en groot aanbod. In het donker vonden we moeizaam de loods. De verkopers waren op hun hoede en vulden onze gedachten en uitspraak alvast aan ‘…even rondkijken…’ Inderdaad ja. We kregen een prijslijst mee. Of we wisten hoe het werkte? We kopen elke dag een bank en we weten hoe een menukaart in een restaurant werkt, dus hoe moeilijk kon het zijn. De bocht om, hangt toch verkoper nummer 2 in je nek. Jeuk! Sociaal wenselijk probeer je vriendelijk te blijven, maar voelde me steeds minder thuis. Veel keuze, maar merendeel niet onze smaak of passend bij onze wensen. Uiteindelijk moet je weer langs de kassa. Daar gebeurde dan toch waar ik bang voor was. De verkoper haalt je over om toch nog even naar de bank te lopen waar je het beste gevoel bij hebt. Ik geef duidelijk aan dat ik vandaag toch niets ga beslissen. De verkoper komt, met de voor de klant kwetsende tekst, ‘ook niet als het voor de helft van de prijs is?’. ‘Nee’. Alle argumenten worden uit de kast gehaald. Je krijgt verkoper één-tweetjes als ‘wat is de korting of marge ook al weer?’, ‘staat in de computer’, men pakt een rekenmachine en komt met een bedrag dat honderden euro’s lager ligt. Ook wordt de annuleringsverzekering van een andere klant erbij gehaald. Het bedrag dat zij hebben betaald kan hier ook weer van af… Maar alleen vandaag, morgen niet meer. Dat risico ligt bij ons. Als laatste wordt nog geprobeerd het laatstgenoemde bedrag vast te leggen en als het niet voor deze bank wordt ingezet, het aan een andere bank kan worden besteed. Ik had en heb hier geen goed gevoel meer bij. De kans dat ik ooit terugkeer is klein, de kans dat ik aanbeveel is beperkt.

De waarde van de bank paste door de manier van aanpak niet meer in mijn plaatje. Doe mij een eerlijke prijs die ervoor staat en bedien mij met het aandragen van informatie en oplossingen die mijn koopbehoefte vervuld. Meedenken en oprechte aandacht (op het juiste moment). De klant als dom en prijskoper neerzetten is oud-denken. Ik moest terugdenken aan de keukenhandel. Als je over de drempel ging, was de prijs al gehalveerd. Hoe geloofwaardig ben je dan? Het mag duidelijk zijn waar onze bank vandaan is gekomen. Seats & Sofa zal zich meer moeten richten op het in waarde laten van klanten. Hierdoor zullen klanten eerder bereid zijn te kopen, is de kans groter dat men ooit terugkomt en ook zal de mate van aanbevelen groter zijn.

Emcuview helpt bedrijven om de Klantfocus te vergroten. Hoe betrekt u uw klanten? Klanten hebben een schat aan informatie en zijn bereid u te helpen. Oprechte aandacht maakt alles leuker. Emcuview vergroot het inzicht, de loyaliteit en het rendement van het bedrijf.

Neem voor een vrijblijvend gesprek contact op met Emcuview Solutions. We helpen u graag! info@emcuview.nl / 06-20625767
– Emcuview Solutions vergroot de klantfocus bij MKB-bedrijven –

Tim Gerritsjans